Ana içeriğe atla

Üsküdar Faciası

  1 Mart 1958 tarihinde İzmit Körfezin de meydana gelen vapur faciasında hayatlarını kaybedenler için 3 ayrı anma etkinliği düzenlenecek.
İzmit Belediyesi ile İZSAN-DER (İzmit Sanat Okulu Mezunlar Derneği) ortaklığında ilk etkinlik 1 Mart Salı günü saat 10.00 da İzmit Endüstri Meslek Lise' sinde yapılacak. Okul bahçesindeki etkinlikte, günün anlam ve önemiyle ilgili konuşmalar, anıta çelenk ve karanfil bırakılması, vapur faciasında hayatlarının kaybeden öğrencilerin adı yazılı balonların gökyüzüne bırakılması yer alacak.

Üsküdar vapuru



  İkinci anma etkinliği de İzmit Lise' sinde yapılacak. İZLİDER (İzmit Lisesi Mezunlar Derneği) ortaklığındaki etkinlik saat 11.00 de başlayacak. İzmit Lisesi bahçesinde saygı duruşu, konuşmalar, anıta çelenk ve karanfil bırakılmasının ardından burada da öğrencilerin adı yazılı balonlar gökyüzüne bırakılacak.
  Günün son anma etkinliğinin saat 12.00 de İzmit Marina’da yapılacağı ve burada da hayatlarını kaybedenler adına denize çelen bırakılacağı kaydedildi.

Üsküdar vapuru maketi

  Türk denizcilik tarihine Üsküdar Faciası olarak geçen deniz kazası, İzmit Körfezin de 1 Mart 1958 tarihinde meydana geldi Üsküdar adlı yolcu vapuru İzmit'ten Karamürsel'e 293 yolcusu ile hareket etti ve 26 dakika sonra Soğucak mevkinde hızı saatte 130 kilometreyi bulan şiddetli lodosa yakalanarak battı. Faciada 76' sı öğrenci 272 kişi can verirken 21 yolcu kurtulabildi.

Yusuf Akmeşe ve Üsküdar vapuru maketi

KO-MEK’ten Türkiye’de bir ilk

  Kocaeli Büyükşehir Belediyesi bünyesinde faaliyet gösteren Meslek ve Sanat Eğitimi kursları (KO-MEK) büyük başarılara imza atmaya devam ediyor. KO-MEK’in Gölcük Kaynak Atölyesi’ nin Model Gemi Yapımı Usta Öğreticisi kursiyerleriyle birlikte tarihe ışık tuttu. Usta Öğretici kursiyerleriyle birlikte 1 Mart 1958 Vapur faciası olarak bilinen Üsküdar vapurunun model gemisini hazırlayarak bir ilke imza atmış oldu.

  Kültür ve Sosyal İşler Daire Başkanlığı bünyesinde yer alan KO-MEK’in Gölcük Kaynak Atölyesi’ nin Model Gemi Yapımı Usta Öğreticisi Yusuf Akmeşe, kursiyerleriyle birlikte gerçekleşen bu olayın 55. yıl anısına Üsküdar vapurunun model gemisini hazırladı.

   Türk denizcilik tarihindeki en büyük deniz faciası olarak yaşanan olay; maalesef, genişliği çok dar olan İzmit körfezi gibi bir yerde; birbirine çok yakın iki kıyı arasında  yaşanmıştır.

   Bu facianın ardından Gölcük ilçesinde, Barbaros Hayrettin Lisesi hizmete açılmış ve yöre öğrencilerinin İzmit merkeze gidip-gelme sıkıntılarına son verilmiştir.

Ruhları şad, Mekanları cennet olur inşallah...

  Başımdan geçen ufak bir olayı hatırladım şimdi, yer Fenerbahçe yat limanı benimde askerden evvel ufak bir kayığım vardı. Hafta sonları arkadaşlarla açılır, balık tutar balık yoksa yüzmeye çıkardık. Yine bir hafta sonu dört arkadaş çıkalım diye anlaştık.  Arkadaşın biri yanına iki arkadaş da al öyle gel şimdi kıramıyorum da ne yapalım bindik altı kişi üç kişilik sandala, teknelerin arasından çıkıp motoru çalıştırdım ufak ufak gidiyoruz.

  Bordo suyla bir olmuş vaziyet de ufak bir dalga gelince içeri su giriyor. Bizim yeke de çıkmaz mı yerinden suyun üstünde gidiyor. İsmail arkadaşım hemen atladı aldı geldi. Kadıköy de o zamanlar sahil de bulunan benzin istasyonun oraya kadar zor zor geldik. Arkadaşlara durumu izah ettim. Anlayışla karşılayıp üçü indi,sandal kendine geldi de bizde Kızkulesi yanına demir atıp günümüzü geçirdik.

Ondan sonra hep iki kişi çıkar oldum..

Kaynaklar:
İzmit Belediyesi,  Ko-Mek

Yorumlar

  1. Gerçekten üzüntü verici bir olay yaşanmış. Benim yeni haberim oldu. Allah'tan unutulmamış. Büyük ihtimalle Metroloji gelişmemiş yıllar, çünkü şimdi lodosun şiddetini, veriyorlar ve gerekirse deniz trafiğini durduruyorlar. Bu arda gemi çok güzelmiş. Paylaşım için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  2. Üzüntü veren olaylar hep hatırlanıyor. Deniz taşımacılığında en önemli unsur kapasite, suyun kaldırma oranı ile yükün ağırlığı bir birine uymuyor ise buna da hava şartları da eklendi mi....
    Teşekkürler Serdar bey sevgilerimle

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Pirates of the Caribbean - Black Pearl

Korsanlar kelimesini duyduğumuz anda aklımıza hemen denizlerde gemileri yağmalayan, batıran ve insanları esir alan adamlar aklımıza gelir. Korsanlar bir milleti ya da ordu' yu  temsil etmezler onlar kendi aralarında bile birbirlerine düşmanlardır. Amaçları ganimetleri ele geçirmek hayatlarını devam etdirmek. İlk korsan hareketleri denizlerde başladığından hep akıllara ilk olarak deniz korsanları gelir. Günümüz de de halen Pasifik ve Hint Okyanusunda korsanlar bulunmak dadır.



Osmanlı devleti zamanında Korsan hareketleri şöyle başladı ;
  Oruç Reis’in Ege Denizin' de Rodos Şövalyelerine tutsak düşmesi, kardeşi İlyas' in şehit olması ile birlik de 1510 senesinde Oruç Reis serbest kaldıktan sonra, yaşadığı olayın etkisiyle tüccar yerine korsan olmaya karar verdi. Oruç Reis, Akdeniz kıyılarına akınlar düzenledi ve ganimetler elde etti. Hızır Reis ticareti bırakarak Tunus’un  Cerbe Adası’na gelip ağası (ağabeyi) Oruç Reisle beraber korsanlığa başladı. 1512 senesinde İki kardeş …

Samsung Boğaziçi Kıtalararası Yüzme Yarışı

28. Samsung Boğaziçi Kıtalararası Yüzme Yarışı 24 Temmuz 2016 Pazar günü yapılacaktır. Kayıtlar 4 Ocak 2016 günü internet üzerinden başlamıştır.
Boğaziçi 2016 Yüzme Yarışı için yaşı, sağlığı, yüzme kabiliyeti uygun olan herkes aday olabilir. İlk başvuru Boğaziçi internet sitesinden üzerinden 04.Ocak.2016 ile 18.Mart.2016 tarihleri arasında

İstanbul, gerçek bir dünya şehri olarak, herkesin hayatında bir kez ziyaret etmesi gereken bir şehirdir. Doğu ve batı kültürlerinin büyüleyici bir harmanı; eşsiz kimliğiyle canlı ve modern bir şehirdir.

24 Temmuz sabahı, Boğazı’ın ünlü duraklarından Kanlıca’dan başlayarak binlerce yüzücü Avrupa’ya; Kuruçeşme’ye doğru kulaç atacak.  İstanbul kadar hızlı, İstanbul kadar hareketli, İstanbul kadar coşkulu...
28. Samsung Boğaziçi Kıtalararası Yüzme Yarışı 24 Temmuz 2016 saat 10:00'da İstanbul Kanlıca'da başlayacaktır.


Gemileri karadan yürüten "Cengaverler"

Osmanlı tarihini yazan ilk yazar Ahmedi kabul edilmektedir. Türk edebiyatında ilk İskendernâme ve sonundaki “Dâstân-ı Tevârîh-i Mülûk-i Âl-i Osmân” kısmı ile şöhret bulan divan şairi. İkinci olarak  şair ve tarihçi Enveri gelir.


Enveri' ni yazmış olduğu Düsturname-i Enveri de geçen Gazi Umur Bey 1338 yılında Atina körfezi ile İnebahtı körfezi arasında 300 kadar gemilerini karadan yürütüldüğü yazmaktatır. Fatih Sultan Mehmet Düsturname-i Enveri okuduğu düşünülmekte ve Gazi Umur Bey'in yapmış olduğu gemileri karadan yürütme işlemini uygulamıştır.